أقنعه الشخصیات الأدبیهعند الشعراء العرب المعاصرین المشهورین (عبدالوهاب البیاتی، أمل دنقل، أدونیس، محمود درویش نمودجا)
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فواد عبداله راده
- استاد راهنما حامد صدقی
- سال انتشار 1390
چکیده
یکی از تکنیکهای جدید شعری که خود به تنهایی دارای همه این ویژگی های بیانی باشد، همانا تکنیک «قناع» (نقاب، اشتراک عینی)، است که بوسیله آن شخصیت های میراثی در کنار دیگرعناصر انواع ادبی مانند داستان ونمایشنامه و سینما مثل گفتگو و تک گویی درونی و تعدد اصوات، به عنوان معادلی موضوعی (objective correlative) برای بیان تجربه های شاعر، مورد استفاده قرار می گیرند . بدین ترتیب شاعراز ورای آنها سخن می گوید، یعنی سعی می کند وجودی مستقل از ذات خویشتن بیافریند. اصطلاح «معادل موضوعی» را الیوت انتخاب کرده، و مقصود از آن، الگو و نمونه یا تصویری است که شاعر آن را از احساسات و مشاعر خویش می سازد، همین تصویر، اساس ارزش هنری را تشکیل می دهد و گرنه عواطف و احساسات شاعر به خودی خود اهمیتی ندارد. میراث ادبی یکی از مهمترین منابع سمبول و نقاب در شعر معاصر عربی است.شاعران معاصر با رجوع به ادبیات عربی و غیرعربی ، و گزینش چهره های بارز ادبی مثل حلاج و جلال الدین رومی و مهیار دیلمی و متنبی و ابوالعلاء معری، وبه صورت زدن نقاب این شخصیت ها، سعی دارند که احساسات و افکار و دغدغه های درونی خود را با زبانی رازگونه و موثر بیان کنند.
منابع مشابه
إستدعاء شخصیات الشعراء فی شعر محمود درویش
للتراث أهمیة بالغة فی الشعر الحدیث و استلهامه ظاهرة بارزة عند الشعراء المعاصرین. للتراث مصادر متنوعة، و التراث الأدبی من أغنی المصادر التراثیة التی یلجأ إلیها الشعراء، و هو نفسه یشمل علی عدة عناصر إحداها شخصیات الشعراء، و هی من أهم عناصر التراث الأدبی بما تحمل من دلالات شتی و طاقات إیحائیة. و تهدف هذه المقالة إلی دراسة شخصیات الشعراء المستدعاة عند محمود درویش؛ و نری من خلال دراستنا أنه یستدعی م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023